Blik op de toekomst- Deel IIHanden omhoog voor de deurwaarder!
Bij AGIN Timmermans in
Rotterdam was Roy Haussani te
gast, de VWO-leerling die enige tijd geleden op de beroepenmarkt van Dalton
Voorburg de meest creatieve oplossing bedacht voor het uit de wereld helpen van
schulden.(1) Roy kreeg zijn prijzenpakket bij ons op kantoor, werd rondgeleid en had de
nodige vragen voorbereid voor deurwaarder Michael Smitskam. Ook wij hadden onze vragen paraat. Het werd een inspirerende
sessie met leuke vragen. Maar zoals met heel veel dingen in het leven, zijn het
juist de antwoorden op die vragen die je vooruit helpen.
Roy: Wat
zijn nou eigenlijk echt de taken van een deurwaarder?
Michael: Die zijn heel verschillend, wat
het ook leuk maakt. Ik zal het even kort proberen op te noemen. Als je straks
ouder bent, krijg je recht op verschillende dingen. Misschien leen je eens geld
uit aan iemand of krijg je straks een leuke baan.(2)
Je hebt er dan recht op om het geleende geld terug te krijgen of je hebt recht
op je salaris. Je zult dan merken dat mensen hun afspraken na moeten komen en
helaas word je dan wel eens teleurgesteld. Als dat gebeurt, zijn wij er voor
je. Wij kunnen die andere partij aanspreken en vragen waarom hij of zij die
afspraak niet nakomt. Komen we daar niet uit, dan gaan we naar de rechter. Dat
heet procederen en dat mag de deurwaarder ook voor je doen. We krijgen dan een
vonnis en daarmee kunnen we – als diegene dan nog steeds niet betaalt –
beslagen leggen. Dat kan op voertuigen, schepen, vliegtuigen, huizen,
bankrekeningen, eigenlijk alles wat waarde heeft. Zo incasseren wij het geld
wat jij tegoed hebt. Maar dat is niet het enige. Bij sommige andere dingen heb
je ook een deurwaarder nodig. De deurwaarder is de enige in Nederland die
bepaalde stukken mag uitreiken. Zo maken we aan iemand bekend dat zijn of haar
partner wil scheiden, dat iemand het faillissement van de ander heeft gevraagd of
overhandigen we belangrijke brieven waarvan de andere partij zeker wil weten
dat het die ander bereikt. En juist de variatie is leuk. Soms zit ik een hele
dag op kantoor en soms rijd ik de hele dag rond.
Het wordt vaak zielig gevonden
Roy: Dat jullie dat allemaal doen,
wist ik echt niet.
Michael: Maar welk
beeld heb jij en misschien jouw leeftijdsgenoten dan van de deurwaarder?
Roy:
Ja, eigenlijk gewoon het beeld wat je op televisie ziet.(3) En dat is toch wel het lelijke beeld dat de deurwaarder langskomt om spullen
weg te halen of om je je huis uit te zetten. Dat is het beeld van de jeugd,
denk ik. En vaak wordt het zielig gevonden voor de mensen om wie het gaat.
Michael: Oh, maar in sommige gevallen is het
ook zielig.
Roy: Heb je er nooit last
van? Als je ’s avonds thuis zit?
Michael: Als je dat hebt, kun je dit werk
niet doen. Maar de situaties die je meemaakt en de verhalen die achter sommige
deuren schuil gaan raken je natuurlijk wél. En iedereen heeft een andere manier
van daarmee omgaan. Ik schrijf er bijvoorbeeld wel eens over in een blog of een
artikel. Zo geef je bepaalde dingen een plekje. Want je bent en blijft in de
eerste plaats een mens.
Roy: Hoe ga
je om met emoties en agressie? En ben je
nooit bang?
Michael: Bang zijn we niet zo
snel. We maken minder leuke dingen mee, maar eigenlijk leer je weer van elke
uitdaging. Natuurlijk staan we niet graag aan de deur bij mensen die agressief
zijn of die voor een bepaald misdrijf in de gevangenis zitten of hebben gezeten.
Maar aan de andere kant verdienen die mensen het ook om op dezelfde manier
behandeld te worden als de mensen die niet agressief zijn. Agressie komt
eigenlijk maar zelden voor. In elk geval lang niet zoveel als je vooraf zou
denken. Er zijn eigenlijk maar twee sleutelwoorden waar je als deurwaarder
altijd mee op pad moet gaan: communicatie en begrip of inlevingsvermogen. Als
wij beslag leggen op een bankrekening, dan kan het zo zijn dat diegene nét zijn
boodschappen wil afrekenen bij de supermarkt. Hij of zij kan dan niet pinnen.
Als ik dan daarna aan de deur kom om te vertellen dat er beslag ligt op zijn
rekening, kan die persoon natuurlijk heel boos worden. En hoewel we zo’n beslag
natuurlijk niet zomaar leggen en er heel veel brieven aan zo’n beslag vooraf
gaan, mag diegene ook boos zijn. Ik zou ook boos zijn. Het belangrijkste is dan
om diegene ook de ruimte te geven om boos te kunnen zijn. En met communicatie
kun je ook dat emotionele gesprek in goede banen leiden. Een deurwaarder wordt
niet alleen opgeleid in het recht, maar krijgt ook gesprekstrainingen. Voor elk
onderwerp is er wel een training: slecht nieuws gesprekken, onderhandelen,
conflicten, noem het maar op. En in die trainingen leer je om een gesprek goed
te leiden. Net zoals ik nu doe, want ik wil natuurlijk nog wel wat van je
weten.
Handen omhoog voor de deurwaarder!!
Michael: We
hadden het net even over het beeld van de deurwaarder. Daarin zei je dat de
jeugd niet weet wat we allemaal doen. Ik weet bijna zeker dat als ik aan jouw
hele school vraag wie er deurwaarder zou willen worden, er geen enkele hand
omhoog gaat. Wat kan ik als deurwaarder doen om te zorgen dat over een paar
jaar die handen wél omhoog gaan?
Roy:
Meer komen vertellen over je beroep. Meer kijken naar manieren om de jeugd te
bereiken.
Michael: Oké, nu doet de jeugd
veel online. Mijn zoon ligt ook Whatsappend op de bank. Hoe kunnen wij als
deurwaarder meegaan met de tijd waarin alles digitaal gaat?
Roy: Veel meer doen op social media. En
dan niet alleen op Facebook of Twitter, maar zeker ook op Instagram. Dat wordt
nu veel gebruikt door de jeugd. Daarop kun je bijvoorbeeld ook verhalen
vertellen of dingen vertellen over de opleiding om jeugd aan te spreken. En ik
denk dat je dan het beeld van de deurwaarder wel kunt veranderen. Snapchat heb
je dan niets aan. Dat is echt voor de fun.
En als je dingen online gaat doen, moet je proberen écht de aandacht te
trekken. Iets origineels zodat mensen op je filmpje of je post gaan klikken. En
natuurlijk Whatsapp. Meer contact leggen via Whatsapp, want daar reageren
mensen sneller op. Een mailtje schrijven is vaak teveel moeite, maar een simpel
appje is makkelijker. Als je meer met mensen gaat communiceren via Whatsapp,
dan krijg je zeker makkelijker contact.
Michael:
Hier kunnen we zeker wat mee. Heel erg bedankt voor je waardevolle tips. Het
was leuk om je weer te zien. Succes met alles wat je gaat doen.
Onze toekomst
Het contact met verschillende mensen maakt ons als deurwaarders uniek. We
hebben op dagelijkse basis contact met zowel cliënten, schuldenaren en derden.
Maar het kan geen kwaad om ook eens te kijken naar hoe we het contact met onze
jeugd kunnen krijgen en houden. Want zij zijn onze toekomstige cliënten, derden
en schuldenaren. Het is daarom een letterlijke blik op onze toekomst.(4)
(1) Voor het uit de
wereld helpen van schulden gaf Roy de suggestie om de problemen iets meer te overdrijven
zodat mensen zich nog meer bewust worden van het gevaar.
Een interessante suggestie die wel een botsing van waarden met zich meebrengt.
Want wat is belangrijker? Naar waarheid voorgelicht
worden of beschermd worden door het overdrijven van problemen? Wellicht voer
voor een nieuwe discussie.
(4) Nog een speciaal
woord van dank gaat uit naar Chris Nelemans, incassomedewerker bij AGIN Timmermans.
Hij hield een bevlogen presentatie en nam na het interview
nog de tijd om Roy mee te nemen in het hele incassotraject.
Bij AGIN Timmermans in Rotterdam was Roy Haussani te gast, de VWO-leerling die enige tijd geleden op de beroepenmarkt van Dalton Voorburg de meest creatieve oplossing bedacht voor het uit de wereld helpen van schulden.(1) Roy kreeg zijn prijzenpakket bij ons op kantoor, werd rondgeleid en had de nodige vragen voorbereid voor deurwaarder Michael Smitskam. Ook wij hadden onze vragen paraat. Het werd een inspirerende sessie met leuke vragen. Maar zoals met heel veel dingen in het leven, zijn het juist de antwoorden op die vragen die je vooruit helpen.
Het wordt vaak zielig gevonden
Michael: Maar welk beeld heb jij en misschien jouw leeftijdsgenoten dan van de deurwaarder?
Roy: Ja, eigenlijk gewoon het beeld wat je op televisie ziet.(3) En dat is toch wel het lelijke beeld dat de deurwaarder langskomt om spullen weg te halen of om je je huis uit te zetten. Dat is het beeld van de jeugd, denk ik. En vaak wordt het zielig gevonden voor de mensen om wie het gaat.
Michael: Oh, maar in sommige gevallen is het ook zielig.
Roy: Heb je er nooit last van? Als je ’s avonds thuis zit?
Michael: Als je dat hebt, kun je dit werk niet doen. Maar de situaties die je meemaakt en de verhalen die achter sommige deuren schuil gaan raken je natuurlijk wél. En iedereen heeft een andere manier van daarmee omgaan. Ik schrijf er bijvoorbeeld wel eens over in een blog of een artikel. Zo geef je bepaalde dingen een plekje. Want je bent en blijft in de eerste plaats een mens.
Roy: Hoe ga je om met emoties en agressie? En ben je nooit bang?
Michael: Bang zijn we niet zo snel. We maken minder leuke dingen mee, maar eigenlijk leer je weer van elke uitdaging. Natuurlijk staan we niet graag aan de deur bij mensen die agressief zijn of die voor een bepaald misdrijf in de gevangenis zitten of hebben gezeten. Maar aan de andere kant verdienen die mensen het ook om op dezelfde manier behandeld te worden als de mensen die niet agressief zijn. Agressie komt eigenlijk maar zelden voor. In elk geval lang niet zoveel als je vooraf zou denken. Er zijn eigenlijk maar twee sleutelwoorden waar je als deurwaarder altijd mee op pad moet gaan: communicatie en begrip of inlevingsvermogen. Als wij beslag leggen op een bankrekening, dan kan het zo zijn dat diegene nét zijn boodschappen wil afrekenen bij de supermarkt. Hij of zij kan dan niet pinnen. Als ik dan daarna aan de deur kom om te vertellen dat er beslag ligt op zijn rekening, kan die persoon natuurlijk heel boos worden. En hoewel we zo’n beslag natuurlijk niet zomaar leggen en er heel veel brieven aan zo’n beslag vooraf gaan, mag diegene ook boos zijn. Ik zou ook boos zijn. Het belangrijkste is dan om diegene ook de ruimte te geven om boos te kunnen zijn. En met communicatie kun je ook dat emotionele gesprek in goede banen leiden. Een deurwaarder wordt niet alleen opgeleid in het recht, maar krijgt ook gesprekstrainingen. Voor elk onderwerp is er wel een training: slecht nieuws gesprekken, onderhandelen, conflicten, noem het maar op. En in die trainingen leer je om een gesprek goed te leiden. Net zoals ik nu doe, want ik wil natuurlijk nog wel wat van je weten.
Handen omhoog voor de deurwaarder!!
Roy: Meer komen vertellen over je beroep. Meer kijken naar manieren om de jeugd te bereiken.
Michael: Oké, nu doet de jeugd veel online. Mijn zoon ligt ook Whatsappend op de bank. Hoe kunnen wij als deurwaarder meegaan met de tijd waarin alles digitaal gaat?
Roy: Veel meer doen op social media. En dan niet alleen op Facebook of Twitter, maar zeker ook op Instagram. Dat wordt nu veel gebruikt door de jeugd. Daarop kun je bijvoorbeeld ook verhalen vertellen of dingen vertellen over de opleiding om jeugd aan te spreken. En ik denk dat je dan het beeld van de deurwaarder wel kunt veranderen. Snapchat heb je dan niets aan. Dat is echt voor de fun. En als je dingen online gaat doen, moet je proberen écht de aandacht te trekken. Iets origineels zodat mensen op je filmpje of je post gaan klikken. En natuurlijk Whatsapp. Meer contact leggen via Whatsapp, want daar reageren mensen sneller op. Een mailtje schrijven is vaak teveel moeite, maar een simpel appje is makkelijker. Als je meer met mensen gaat communiceren via Whatsapp, dan krijg je zeker makkelijker contact.
Michael: Hier kunnen we zeker wat mee. Heel erg bedankt voor je waardevolle tips. Het was leuk om je weer te zien. Succes met alles wat je gaat doen.
(1) Voor het uit de
wereld helpen van schulden gaf Roy de suggestie om de problemen iets meer te overdrijven
zodat mensen zich nog meer bewust worden van het gevaar.
Een interessante suggestie die wel een botsing van waarden met zich meebrengt.
Want wat is belangrijker? Naar waarheid voorgelicht
worden of beschermd worden door het overdrijven van problemen? Wellicht voer
voor een nieuwe discussie.
(4) Nog een speciaal
woord van dank gaat uit naar Chris Nelemans, incassomedewerker bij AGIN Timmermans.
Hij hield een bevlogen presentatie en nam na het interview
nog de tijd om Roy mee te nemen in het hele incassotraject.