Voorstel wijziging griffierechten
In diverse verdragen (waaronder in
artikel 6 van het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens
en fundamentele vrijheden) is het grondrecht opgenomen dat elk individu ter
bepaling van zijn of haar burgerrechtelijke rechten of verplichtingen toegang
moet hebben tot een onafhankelijke onpartijdige rechter.
Een verdragsbepaling als de
bovenstaande is feitelijk slechts iets waard als een land zijn procedures zo
ingericht heeft dat elk individu het zich financieel ook kan veroorloven om
zich tot de rechter te wenden teneinde zijn of haar burgerrechtelijke rechten
of verplichtingen te laten vaststellen. In een poging om de rechtspraak
kostendekkend te maken zijn de griffierechten (de vergoeding welke de eisende
partij en soms ook de gedaagde partij aan de rechtbank moet betalen om de zaak
te laten beoordelen) zodanig gestegen dat vooral het midden– en kleinbedrijf voor
kleinere vorderingen de gang naar de rechter niet meer maakte.
Met het concept wetsvoorstel “Wijziging
van de Wet griffierechten burgerlijke zaken” dat op 29 juli 2019 voor internetconsultatie
is aangeboden wordt beoogd daar enige verandering in aan te brengen.
Opvallend aan het concept
wetsvoorstel is dat de griffierechten voor procedures bij de handelskamer van
de rechtbanken (doorgaans vorderingen hoger dan EUR 25.000,--) met gemiddeld 30%
zullen stijgen. Die stijging maakt het mogelijk om de griffierechten in kantonprocedures
wat meer te differentiƫren. Zo hanteert de kamer voor kantonzaken op dit moment
drie griffierechtcategorieƫn. Als het concept wetsvoorstel tot Wet wordt
verheven zullen dat er zes worden. Vooral voor procedures met een vordering
niet hoger dan EUR 5000,00 zal het griffierecht dalen, ten hoogste met 35%.
Daarentegen stijgt het griffierecht in kantonprocedures voor vorderingen boven
de EUR 5000,00 juist weer met een percentage tot ten hoogte van 35%.
Zoals wij het zien verbetert het
concept wetsvoorstel voor lagere vorderingen zeker de toegang tot de rechter
door middel van lagere griffierechttarieven, maar levert het wetsvoorstel in
zijn algemeenheid slechts een verschuiving van de lasten van de ene naar de
andere justitiabele op. Het is dus maar de vraag of dit concept wetsvoorstel
ongeschonden de eindstreep passeert. Vanzelfsprekend zullen wij u van deze en
andere relevante ontwikkelingen graag op de hoogte houden.