Blog: " Hoe kan je het leuk vinden om deurwaarder te zijn?! "



Hoe kan je het nou leuk vinden om deurwaarder te zijn? Dat is toch een ondankbaar beroep!

Afgelopen weekend op een verjaardag viel plots een ongemakkelijke stilte toen op enig moment mijn  beroep ter sprake kwam. Een van de eerste reacties was: “Hoe kan je het nou leuk vinden om deurwaarder te zijn? Dat is toch een ondankbaar beroep!” Een bijzondere reactie, juist wanneer je zelf zo trots bent op je vak. Uitleggen waarom je daar zo trots op bent voelt als verdedigen, maar waarom eigenlijk? 


Voordat ik beëdigd werd tot kandidaat gerechtsdeurwaarder heb ik ruim drie jaar gewerkt als incassomedewerker. Voor mijn gevoel kon ik daardoor een goede inschatting maken van de schuldenproblematiek en hoe die problematiek eruit ziet in de praktijk. Ondanks mijn ruime werkervaring binnen de deurwaardersbranche bleek de praktijk toch anders te zijn. In de eerste maand van mijn werk als deurwaarder heb ik de schuldenproblematiek voor het eerst van dichtbij gezien en dat heeft grote indruk op mij gemaakt.

Een vieze keuken vol met afwas en een gezin met drie kinderen op een beperkt aantal vierkante meters was voor mij in de eerste maand voldoende om daarvan onder de indruk te raken. Als deurwaarder word ik vaak alleen gezien als slechtnieuwsbrenger. Ik heb mij in die tijd sterk afgevraagd hoe ik er als deurwaarder tóch voor kan zorgen dat ik niet alleen de slechtnieuws brenger ben, maar juist ook een juridisch begrijpelijk advies kan overbrengen waar de debiteur goed mee uit de voeten kan. Ofwel, een helpende hand bieden en richting geven, hoe doe ik dat nou eigenlijk? 

Het is niet voor niets dat AGIN Timmermans als eerste gerechtsdeurwaardersorganisatie in Rotterdam, Tilburg en Bergen op Zoom het certificaat Sociaal Verantwoord Incasseren toegekend gekregen heeft. Mij wordt namelijk de mogelijkheid geboden om écht de tijd te nemen voor de schuldenaren en het ‘slechte’ nieuws duidelijk en concreet  over te brengen en daarnaast ook de schuldenaar  helpen en stimuleren om vervolgstappen te nemen.  Eenmaal in gesprek met deze mensen, neem ik de tijd die nodig is om vragen te beantwoorden, advies te geven en tot oplossingen en (betalings-)afspraken te komen. Zo krijg ik de kans om met schuldenaren samen te werken en kostenstapeling te voorkomen.  

Om die boodschap over  te brengen is het belangrijk dat ik persoonlijk in contact kom met de schuldenaren. Hier doe ik dan ook mijn uiterste best voor door dubbel te checken of er écht niemand thuis is. Een schuldenaar persoonlijk spreken werkt altijd het beste. Op dat moment maak ik direct een inschatting van de financiële en maatschappelijke situatie. Ook maak ik tijdens dat contactmoment een betalingsafspraak die voor alle partijen redelijk is (denk hierbij aan de schuldenaar en de opdrachtgever) en waarbij de schuldenaar zijn financiële zelfredzaamheid behoudt. Een route waarbij bijna geen enkele schuldenaar thuis is of de deur opendoet, zie ik dan ook als gemiste kans. 

Voor mij voelt het vaak alsof ik mij moet verdedigen waarom ik voor dit vak gekozen heb, omdat voor veel mensen het deurwaardersvak als ondankbaar en agressief beroep wordt bestempeld. Zo zie en ervaar  ik het niet, in tegendeel zelfs. Als deurwaarder sta ik midden in de maatschappij. Ik kom niet alleen een exploot betekenen, maar ook de schuldenaar te woord staan en adviseren op een begrijpelijke en rustige manier. Natuurlijk ben ik mij er van bewust dat er niet altijd een oplossing is en dat met mijn advies niet direct alle schuldenproblematiek verdwenen is, maar ik ben er trots op dat ik samen met mijn collega’s bij AGIN Timmermans een steentje kan bijdragen aan het verminderen van de schuldenproblematiek in Nederland.


Sabine Kemps

Kandidaat Gerechtsdeurwaarder

Ook interessant voor u

In de kijker

Hoe kunnen wij u helpen?