AGIN Timmermans dringt gedwongen ontruimingen terug




Het is waarschijnlijk één van de meest ingrijpende ambtshandelingen; de gerechtelijke ontruiming van woonruimte. Daarom zet AGIN Timmermans voor de huurders van haar klanten (woningcorporaties, maar ook beleggers en particulieren) alles op alles om dit te voorkomen. Hoe we het aantal gedwongen ontruimingen hebben weten terug te brengen en wat het resultaat hiervan is, vertellen we u graag!

Resultaten
Al jaren houden we nauwkeurig bij hoeveel gerechtelijke ontruimingen worden aangezegd en welk deel hiervan daadwerkelijk doorgaat. Deze informatie delen wij actief met onze opdrachtgevers en gebruiken we om onze werkwijze continu te optimaliseren. Dat dit een positief effect heeft, blijkt wel uit onderstaand overzicht.

Met trots constateren wij dat in 2017, maar ook al dit jaar het aantal voorkomen ontruimingen opnieuw is gestegen. In de meeste gevallen weten we een duurzame betalingsafspraak met de huurder te maken, al dan niet in combinatie met schuldhulpverleners of door de huurder in contact te brengen met een bewindvoerder. Het gaat ons niet alleen om het voorkomen van de ontruiming, maar ook om een duurzame en constructieve oplossing te vinden waardoor financiële problemen in de toekomst zoveel mogelijk worden voorkomen. Kortom we helpen mensen ook opnieuw op weg.

Werkwijze
AGIN Timmermans heeft een gespecialiseerde huurafdeling die bestaat uit zeer ervaren incassomedewerkers en juristen. Kenmerkend van deze afdeling zijn de hoge kwaliteit, het teamverband waarin ons huurteam en onze klanten nauw met elkaar samenwerken en onze sociale aanpak. Voor die sociale aanpak hebben we in de eerste helft van dit jaar het keurmerk Sociaal Verantwoord Incasseren (SVI) in ontvangst mogen nemen.

Persoonlijk contact is wat ons betreft de sleutel tot een oplossing en het voorkomen van een gerechtelijke ontruiming. Wij gaan veel verder dan het versturen van een brief. Al direct na ontvangst van een vordering van onze opdrachtgever doen we er alles aan om persoonlijk contact te leggen met de huurder. Dat doen we niet alleen op kantoor en tijdens kantooruren, maar ook door overdag en in de avond bij huurder langs te gaan of telefonisch contact met ze te zoeken. Wat het verloop van een dossier ook is, het contact proberen we altijd te blijven houden. Samen kijken we hoe de achterstand is ontstaan en samen zoeken we naar een oplossing. Dat dit werkt, blijkt wel uit het feit dat we inmiddels meer dan driekwart van de aangezegde ontruimingen weten te voorkomen!

Vervolgtraject
Voor veel partijen is een huurdossier succesvol als betaling wordt verkregen en een ontruiming wordt voorkomen. AGIN Timmermans vindt dat haar taak vanuit Sociaal Maatschappelijk oogpunt verder gaat. Zoals gezegd zetten we dan ook alles in om herhaling te voorkomen. Zo hebben wij voor huurders met betalingsachterstanden een gesprek met een budgetcoach of één van onze eigen specialisten beschikbaar. Zo lukt het ons om op begrijpelijke wijze de mogelijkheden tot hulp voor de huurders inzichtelijk te maken en ze in contact te brengen met de juiste instanties. Als dat lukt, dán is een dossier voor ons succesvol!







Ook interessant voor u

In de kijker

Hoe kunnen wij u helpen?